Sulje
Type at least 1 character to search
Takaisin ylös
MS Famnen

M/S Famnen

Fartyg

M/S Famnen är ett fartyg som större delen av sin karriär har seglat i Skärgårdshavet. Tidigare har Famnen korsat Atlanten och på äldre dagar också fått känna på sötvattnet i Saimen.

Soldäcket rymmer även större grupper. I fartygets salonger kan 30 personer njuta av en elegant middag. Måltider för större grupper kan också ordnas. Antalet passagerarplatser är 55.

Bastulavarna har plats för sex personer åt gången, och bastusalongen rymmer även fler.

På fartyget kan du njuta av en kvällssegling, en heldagskryssning till Bengtskär eller en veckoslutsresa till Åland med ett mindre sällskap för att spela golf och övernatta i hytterna på M/S Famnen.

Utrymmen

I fören på det nedre däcket finns en stämningsfull bastuavdelning med tvättutrymmen och ett sällskapsrum.

På huvuddäcket mot fören kan du njuta av goda smaker från köket. På samma däck, mitt i fartyget, finns en mysig salong samt utgång till soldäcket och maskinrummet.

På det övre däcket kan du besöka kommandobryggan eller njuta av sol och saltstänk på soldäcket.

För övernattande passagerare erbjuder M/S Famnen sex sköna hytter för två personer. De rena och välstädade hygienutrymmena uppfyller även kräsna passagerares förväntningar.

1943
Tillverkningsår
58
Antal passagerarplatser
26
Längd
6
Bredd

Fartygets historia

Fartygets köl sträcktes i Beresford, Florida, i augusti 1943 och redan i oktober överlämnades fartyget till US Navy.

Sjösättningen firades inte på något särskilt sätt, och jungfruresan startade omedelbart. Bogseringsfärden över Atlanten nådde sin kulmen när en pråm levererades till Cherbourg hamn i Frankrike midsommardagen 1944.

M/S Famnen var med om krigshistoriens största landstigning genom att med sin viktiga insats bidra till transporten av en miljon män, 172 000 fordon och 567 000 ton krigsförnödenheter.

1945 överfördes fartyget till Rotterdam, och året därpå köpte folkförsörjningsministeriet arton bogserbåtar av ST-typ från utredningsorganet för USA:s väpnade styrkor för efterkrigsminröjning.

Fartygets resa till Finland började 28 juli i Wilhelminahaven i Schiedam. Avdelningen anlände till Hangö 8 augusti.

Fartyget anslöts till Röjningsavdelning III för att röja minor i Finska viken. Marinen köpte fartyget 27 december 1951. Det renoverades 1956 av Fredrikshamns Mekaniska Verkstad Aktiebolag, då det förseddes med en Wärtsilä Vasa 514T på 510 hästkrafter som huvudmaskin. Fartygets skrov och styrhytt renoverades och längden ökade med nästan fem meter. 1956 fick fartyget ett nytt namn, Pyhtää.

Under namnet M/S Pyhtää och M/S Pyhäranta seglade vårt fartyg längs den finska kusten och betjänade kustförsvaret fram till slutet av 1980-talet, då det befriades från sin fasta tjänst och överfördes till reserven.

Eftersom fartyget fortfarande var i bra skick, blev det aktuellt med en civilkarriär, och bytet till den nya uniformen gick smidigt.

Galleri